12 december 2011

FRÅGOR

Nämnde ju att jag hade en vän som ville att jag skulle ha frågestund. Hon vägrade att jag inte skulle ha frågestund så hon ställde mig lite frågor som jag tänkte dela med mig av.


Vad saknar du mest med sverige?
Jag saknar jättekonstiga saker. Jag kan sakna att åka till jobbet och lyssna på P3, jag kan sakna att ha skyddade trottoarer i bostadsområdena, jag kan sakna ICA maxi. Och mat!!!!!!!!!! Och svenskt kranvatten. Det är underbart.. Jag saknar rätt mycket saker, men jag tror det är för att jag har lärt mig att uppskatta Sverige när jag är här borta.

Har du upptäckt nya sidor av dig själv?
Njae, faktiskt inte. Lite besviken är jag. Jag har blivit mer äventyrslysten dock, och mer säker på hur jag vill ha mitt liv. Jag kanske är lite mer öppen direkt och visar min personlighet till 100%.

Hur ser en normal dag ut i ditt liv?
Måndagar, onsdagar och fredagar vaknar jag 6.45 och börjar jobba 7. Då hjälper jag min värdmamma med frukosten och göra i ordning flickorna till skolan. Min HM brukar köra E till skolan och jag och A får lite special time då brukar vi göra lite arts and crafts innan jag kör henne till skolan och lämnar av henne. Sen är jag ledig, då har jag börjat träna nu. När jag är färdig brukar jag ta en promenad, en nap, fixa lite tvätt eller annat. Klockan halv två tar jag E, ger henne snack sen har hon quiet time då brukar jag fortsätta med tvätt och så.

Tisdagar börjar jag 2 och det brukar inte vara så speciellt. Torsdagar har jag special time med E och då brukar vi hitta på nått roligt. t.ex gå till akvariet, åka till golden gardens eller något annat kul

Vid 4 kommer A och min värdpappa hem. Då leker jag med tjejerna tills middagen. Då slutar jag. Jag äter middag med familjen minst två dagar i veckan.

På kvällen när jag ätit middag, eller slutat brukar jag antingen åka iväg och träffa kompisar, eller bara stanna här på Queen Anne. Men jag är aldrig hemma en hel kväll faktiskt! Tror de flesta som läser min blogg att vi för det mesta hamnar på Starbucks, Seattles stolthet!

Läser du om vad som händer i sverige?
Ibland går jag in på Aftonbladet eller VLT och läser, men inte så mycket. Man får dock reda på väder och sport genom Facebook. Inte för att jag är intresserad av något av de men...

Skulle du gjort något annorlunda om du skulle åkt nu? Som du missade att göra innan du åkte?
Hm, nej. Jag tror nog faktiskt inte det. Är glad att jag jobbade under sommaren så jag har pengar att resa för. Så det är det bästa tipset jag har till den som ska åka som au pair!


Vem skulle du haft mer kontakt med innan du åkte?
Jag känner att jag haft ganska bra kontakt med alla, jag träffade de flesta jag ville träffa innan jag åkte. Jag hade bra kontakt med min värdfamilj, min LCC och andra au pairer i området så det kändes bra.

Vilken är den godaste maträtt du smakat i usa?
Oj, svår fråga. Amerikansk mat är ju inte så.. speciell. Eller ja.. Men typiska amerikanska saker jag gillar är peanutbutter jelly sandwich och Mac n cheese. Men det äter jag inte så ofta. Det är inte det godaste. Men det är gott.

Smakar cola lika som i sverige?
Kommer knappt ihåg hur Coca-cola smakar i Sverige. Men tror nog att det smakar lika.

Vågar du göra mer saker nu?
Ja, jag skulle aldrig resa själv t.ex. Men det lärde jag mig ju i San francisco att det var underbart. Jag har även blivit bättre på att starta konversationer med främlingar. Även om det är svårt. Jag är fortfarande blyg på flirtningsfronten men det är väl helt enkelt den jag är.

Umgås du med andra au pairer än svenskar?
Tro det eller ej, ja. Men inte särskilt regelbundet. Träffar mina svenska tjejer mest. Är bra kompis med en tysk tjej och vi träffas ibland sen brukar jag och Emelie vara med en tjej från Österrike. Men nu var det längesen. Jag vet inte varför det blivit såhär men vi är ett så starkt gäng nu. Lite tråkigt men det är så det kan gå.

Vad är bäst/sämst med ditt liv i usa?
Bäst är att jag har ett mycket bättre socialt liv. Jag gör något varje kväll. Jag har även mycket möjligheter när jag reser. Jag älskar småsaker i den amerikanska vardagen som gör saker så lätt. Allt är så convinient för amerikanare är så lata ;) Men det finns mycket med USA jag stör mig på också. Kommer inte på nått såhär på rak arm.

En annan sak som är väldigt jobbigt är att bo på sin arbetsplats. Trots att jag har en underbar värdfamilj som jag är så lycklig över att bo hos är det krävande. Det är något man inte förstår förens man är i denna sits.

Vad kommer hända våren 2012 i ditt liv?
Största planen är ju Mexico i februari. Vi kommer säkerligen åka till Vancouver några gånger till innan året är slut. Ska försöka få in en helg till LA om det går också. Sen när det blir varmare ska jag och tjejerna campa och försöka åka till mt. Rainer. Sen är det såklart dags att börja fundera på hur hösten ska se ut. Om jag kommer stanna kvar här och förlänga mitt år eller om jag ska hem, och vad ska jag göra då osv. Så det blir nog en spännande vår.

Hur tror du att ditt liv kommer bli när du kommer hem till sverige?
. Detta är en ganska känslig fråga men jag kommer svara ärligt på den. jag tror det kommer bli sjukt jobbigt att komma tillbaka till Sverige efter ett år. När man varit ifrån sina vänner så länge så är man på olika plan när man kommer hem. Även om ett år är en relativt kort tid, så är det ändå långt på vänskapsplan. Man kommer ha ett års glapp av gemensamma erfarenheter och upplevelser och det kommer nog bli svårt för mig att anpassa mig tillbaka utan att leva kvar för mycket i mitt USA liv. Jag kommer nog bli rätt uttråkad och därför vill jag troligen inte stanna i Västerås.

Hur vill du att liv ska se ut när du kommer hem?
Självklart vill jag att vissa människor ska finnas kvar i mitt liv trots att det gått så länge. Men jag vill inte stanna i Västerås. Jag vill fortsätta leva i det stuk jag lever nu, inte vara så tråkig och bara sitta hemma utan faktiskt ta reda på kvällarna och träffa folk. Även om det bara är att vara hemma hos någon och dricka kaffe. Jag har lite planer för vad som ska hända när jag kommer hem och jag tror det är relativt lätta att uppfylla. Vet inte riktigt när jag kommer hem som sagt var, men de planerna kan vänta.

Hoppas någon mer tyckte det var intressant att få svar på frågorna och har ni nå mer frågor eller följdfrågor på mina svar, snälla tveka inte att höra av er. Tycker det är jättekul att få respons! :)

Inga kommentarer: