8 januari 2012

EN LITEN FRÅGA

Hej, jag går andra året på gymnasiet och jag har sedan länge velat bli au pair det verkar jätteroligt. Jag satt och kollade runt lite på olika sidor och då hittade jag din blogg så har suttit och läst igenom lite. Så jag tänkte att jag skulle kunna fråga lite frågor till dig och hoppas att du svarar :) Jag undrar hur det går till, alltså när du först söker och sedan hur man tackar ja osv? och så undrar jag om jag måste vara jätte bra på engelska för att kunna åka till USA och jobba som au pair. Jag förstår ju självklart att man ska kunna prata flytande engelska eller iallafall kunna förstå och bli förstådd. Men hur är det annars med språket? Tack på förhand! / Emma


Hej Emma! Vad kul att du vill bli au pair, du har ett stort äventyr framför dig! 
För att åka som au pair till USA måste man gå genom en förmedling för att få visum och jobba lagligt. I sverige finns det tre stora förmedlingar, CC, STS och SI. Jag åker med CC och jag är jättenöjd! Så ditt första steg är att kolla på de olika förmedlingarna och välja den som passar dig bäst. I CC måste man gå på ett informationsmöte, vet inte om det är så i dom andra också, och sen fyller man i sin ansökan. 

När alla personer kollat igenom ansökan så blir den godkänd för det mesta. Då sätter matchingsprocessen igång. Här ser det också olika ut beroende på vilken förmedling du väljer. Med CC har du en match åt gången, medans med t.ex. SI kan du ha flera samtidigt och själv kolla familjer som verkar intressanta. CCs matchingsteam macthar åt dig utifrån dina intressen och när en familj hör av sig pratar man och ser om allt känns bra, gör det det och båda vill matcha tackar man ja, känns något fel, antingen för dig eller familjen så tackar man nej.


Du behöver absolut inte kunna tala flytande, men det är bra att kunna göra sig förstådd och förstå. Jag bor i en halvsvensk familj, men min engelska har ändå blivit bättre än den var när jag kom. Man lär sig fort bara man har modet att våga använda den engelskan man kan. Tänk också på att vi svenskar oftast är bättre än många andra länder på engelska. Många tror att engelska är ett av mitt första språk, trots att jag har accent. Så språket ska inte vara något som stoppar dig från din dröm.


Hoppas allting går bra och att du kommer iväg och om du har några mer frågor, tveka inte att höra av dig! :) 


1 kommentar:

Emma W sa...

Tack så jätte mycket för att du svarade, det hjälpte och nu förstår jag det hela lite bättre!

Jag lovar att jag kommer med fler frågor om jag kommer på några! :)

/ Emma