1 april 2012

SCHIZOFRENI

Det är konstigt det här, mitt liv. För man lever ju ett slags dubbel liv. Man har sitt liv hemma. Och man har sitt liv här. Livet hemma står helt på paus för min del, medans det fortsätter som vanligt för alla andra. Å andra sidan rullar mitt liv på här borta.

Det är konstigt det här med vännerna i mina liv. Jag har mina vänner hemma, och jag har mina vänner här. Hemma försvinner vissa vänner längre och längre bort, medans andra som man aldrig trodde man skulle hålla kontakten med håller taget. Samtidigt så blir min relation till vännerna här djupare och djupare för varje gång vi träffas, för varje upplevelse, för varje erfarenhet.

Det är konstigt att mina vänner här, inte har någon aning om mina vänner hemma. Det är klart att de vet namn, och hur vissa ser ut och det är klart att jag har berättat om mitt liv innan. Men dom har verkligen ingen egen uppfattning. På samma sätt är det helt ofattbart, hur mina kompisar där hemma, inte har någon aning om vilka filurer jag spenderar mina dagar med. Förutom, som sagt. Namn och utseende. och samma sak gäller självklart mina nya vänners vänner och vice versa.

Den läskiga delen kommer dock inte förän jag står med båda fötterna på svensk mark, och på något sätt ska jag fläta ihop mitt gamla liv, med mitt nya liv. Gamla Hanna och nya Hanna, gamla vanor och nya vanor. Gamla vänner och nya vänner. Det kommer minst sagt bli ett spännande pussel.








1 kommentar:

lina sa...

Vet precis hur du menar Hanna. Har tänkt samma sak jag med..