13 februari 2012

TIPS FÖR ANSÖKAN, MATCHNING OSV.

hej! skulle du inte kunna berätta om själva processen i sökandet? vad man ska tänka på när man väljer organisation, matchningen, pris, ansökan osv? / Jenny


Hej Jenny! Visst kan jag det! :) De största organisationerna i Sverige är Cultural Care, STS au pair och SI. De största skillnaderna är att i CC har man ett matchingsteam som matchar , au pairen med familjen, hos STS och SI kan man leta själv. Det finns såklart fördelar och nackdelar med båda. De många finner hos CC är att det kan ta rätt lång tid att få matchningar, men det beror verkligen på! 


SI är det billigaste alternativet, anledningen till att jag inte åker med dom är att man bara får räkna 50 timmar med släktingar/familj, och min största del av timmar var från just det. SI tar inte heller emot killar. 


Läs igenom alla dessa organisationers sidor, och sök runt lite på internet. Det finns positvt och negativt om alla organisationer, och beror för det mesta på att alla människor och familjer såklart är olika.  Jag åker med CC, och har inget negativt att säga om dem! Min LCC är underbar och jag får all hjälp jag behöver. 


När man bestämt sig för organisation är det dags att börja med ansökan och gå på informationsmöte. Det är viktigt att framställa sig själv med rätt intressen i ansökan så att man får en så bra matching som möjligt. Det finns många som skriver att de t.ex. är frilufts människor för det låter bra, men om man inte är det, så ska man inte skriva det. Var ärlig. Det är det värt, även om vissa saker kan göra så att det tar längre tid, t.ex. tatueringar och piercing. 


När man är i matchningsprocessen är det viktigt att prio ett inte är VART familjen bor, utan hur familjen ÄR! Du kanske vill hamna i Californien, men din drömfamilj kan finnas i en stad i en delstat du aldrig hört talas om. Något som dock är viktigt är att höra med familjen om man har tillgång till bil, och om det finns mycket folk i din ålder. Det är ju inte så kul att hamna i en liten by i Iowa med 40 minuter till närmaste stad och du inte har någon bil.


Magkänslan är något man verkligen lär sig att gå på, låter en familj superbra, men något ändå säger nej. Tacka nej. 

Hoppas du fick lite bra tips och trix! Fråga igen om det är något som är oklart :)
Kram Hanna

1 kommentar:

Elisabet sa...

Jag har en fundering som jag skulle behöva lite hjälp med: Jag är i matchningsprocessen till att bli au pair i USA. Och har varit det i ca tre månader.
Har också anmält mitt intresse till att boli au pair till Australien. Men USA som första alternativ, för det har varit min dröm länge.
Idag hörde en familj av sig, och vi ska prata mer imorgon. Och det är den första matchningen som jag fick från Australien.
Jag har sparat pengar för att åka till USA som au pair. Men nu kanske det kan bli Australien också. Men åka till Australien kostar ju ganska mycket mer. Då får jag vänta ytterligare för att hinna spara in pengar.
Hur skulle du göra? Vänta på den perfekta matchningen i USA? Eller vänta ytterligare och kanske åka till Australien? USA har jag bestämt att jag vill åka till, så antingen blir det först, eller alternativt efter Australien.
Ska jag satsa på matchningsprocessen i USA eller ska jag avvakta och kanske få en bra matchning i Australien?
Hur skulle du tänka och fundera? Jag vet att det är jag som bestämmer till slut, men lite tips skulle jag gärna uppskatta.
Tack på förhand!