13 februari 2012

FRÅGA

Jag har en fundering som jag skulle behöva lite hjälp med: Jag är i matchningsprocessen till att bli au pair i USA. Och har varit det i ca tre månader. Har också anmält mitt intresse till att boli au pair till Australien. Men USA som första alternativ, för det har varit min dröm länge. Idag hörde en familj av sig, och vi ska prata mer imorgon. Och det är den första matchningen som jag fick från Australien.  Jag har sparat pengar för att åka till USA som au pair. Men nu kanske det kan bli Australien också. Men åka till Australien kostar ju ganska mycket mer. Då får jag vänta ytterligare för att hinna spara in pengar. Hur skulle du göra? Vänta på den perfekta matchningen i USA? Eller vänta ytterligare och kanske åka till Australien? USA har jag bestämt att jag vill åka till, så antingen blir det först, eller alternativt efter Australien. Ska jag satsa på matchningsprocessen i USA eller ska jag avvakta och kanske få en bra matchning i Australien? Hur skulle du tänka och fundera? Jag vet att det är jag som bestämmer till slut, men lite tips skulle jag gärna uppskatta. 
Tack på förhand! / Elisabet



Svårt val det där, jag var också lite inne på australien men bestämde mig sedan för USA då det var billigare och ett land jag alltid velat åka till.  Jag tror ju att vad du än väljer så kommer det bli bra, om båda är något du vill :) Det låter på dig som att USA är det som gäller, och då kanske det är värt att stanna i den matchningen i första hand. Men bara för det kan du ju fortfarande matchas med familjer i australien. Får du en familj du bara inte kan tacka nej till i Australien kan du ju då köra på det. Båda länderna kommer ju finnas kvar! 


Jag tror en bra idé  iallafall är att sätta sig ner och tänka igenom för och nackdelar med att åka till båda länderna, kolla mycket på landet och vad du vill ha ut av ditt år. Är det mest för att komma iväg från Sverige, är det något speciellt du vill se i något av länderna mer än i det andra, kommer du ha möjligheten att se det andra på en semester osv. osv. Det är nog värt att tänka lite, men som jag sa. Du behöver inte välja bort något, utan prata med familjer, och välj helt enkelt den som känns bra. Så skulle nog jag gjort! :) 


Hoppas allt löser sig, Kram 



2 kommentarer:

E sa...

Tack så mycket för svaret!

Med CC så matchas man ju med en familj i taget, är man matchad med en familj i USA så kan man inte matchas med en familj i Australien.
Men man kan ju välja vilket land man vill inrikta sig på, och man får ändras sig efterhand. Är man matchad med Australien, och märker att det inte går så bra, då kan man ändra. Och tvärtom.

Men som sagt, jag har lite att fundera på.
Men som du trodde, USA tänker jag mer på eftersom jag alltid velat åka dit.
Ska prata med familjen idag, sen ska jag bestämma mig hur jag ska göra.
Vill jag matchas med familjer i Australien, eller vill jag inrikta mig på USA som var tanken från början?

Men tack för ditt svar.

Anonym sa...

Hur lång tid kan det ta innan man matchas med en familj?