23 maj 2012

FRÅGOR

Åhh, jag vill så gärna åka som Au Pair och om jag gör det så blir det nästa år. Men jag har en massa frågor: Var du jätte duktig på engelska när du åkte? Hur funkar det när man åker, alltså bokar man biljetter själv och vart åker man osv.. ? // Emma

Att åka som au pair är den bästa chansen/risken jag har tagit, så har du chansen att åka så åk! Det värsta som kan hända är att man får åka hem igen, men då har man iallafall prövat. Det är mitt första råd.

Engelskan behöver du inte alls vara orolig för, svenskar över lag är otroligt bra på Engelska, vi är bara väldigt rädda för att använda oss av den. På au pair skolan i NY är vi nästan överlägsna ;)

Om du ska åka som au pair till USA så måste du gå igenom en förening för att få ett giltigt visum. Det finns tre stycken stora i Sverige som rekomenderas, EFs Cultural care (den förening jag åker med), STS och SI. Dessa föreningar har inte så stora skillnader förutom lite i pris, och hur matchingsprocessen går till. Länkarna till deras sidor är här; http://culturalcare.se/,  http://www.sts-education.com/sweden/ap/start/http://www.scandinavianinst.se/au-pair/au-pair-usa/. Där kan du gå in och läsa och hitta den förening som passar dig bäst. Dessa förening bokar flygbiljetter till dig. Med dessa föreningar kan du oftast inte bestämma vart du vill bo, utan man får matchningar och så hamnar man lite där man hamnar efter hur man känner med familjen. För att få ett bra år är det inte destinationen som är det viktigaste utan familjen.

Vill du åka som au pair till andra länder så har dessa föreningar även några andra länder än USA. I europa kan du nog söka jobb själv t.ex. paris, österrike osv. Vet inte hur det går till dock eftersom jag bara åkt till USA.

Förlåt att det tog så lång tid innan jag svarade, men jag hoppas du är nöjd med svaren och har du några följdfrågor är det bara att kommentera eller mejla mig på hanna.tuner@live.se

Kram Hanna

Inga kommentarer: