15 september 2011

CULTURAL CARE AU PAIR

Det är mycket snack om CC senaste tiden och att de inte är bra stöd för sina au pairer och att man inte ska välja den förmedlingen. Jag tänkte lägga in ett ord om detta från min synvinkel. Jag tror många blir skrämda av det som skrivs och det skulle jag också bli.

Jag kanske inte är rätt person att skriva om det då jag so far inte haft några sådana problem. Men det visar ju också att man faktiskt kan ha det problem fritt. Jag har vänner som har fått åka hem och haft dåliga upplevelser, jag har haft vänner som åkt hem men har haft bra upplevelser och jag har vänner som har fått jättebra stöd från alla parter. Jag har även vänner i andra förmedlingar, där precis samma sak sker.

Jag personligen tycker det är fel att slänga all skit på CC som förmedling. Det är såååå himla mycket som handlar om LCCn. och det gäller vilken förmedling man än åker med. LCCn har helt enkelt största rollen. Det är tyvärr så att vi au pairer betalar mycket lite i jämförelse med värdfamiljer, därför finns det de LCCer som skiter i au pairen för vi tillför inte programmet nått. Det är jättehemskt. Men det är sant.

Sen finns det LCCer som skänker sina liv åt både au pairer och värd familj, som sätter sig in i båda parter och som erbjuder tröst och ett hem om man blir utkastad.

Ni som letar efter familj med CC, ni som funderar på att åka med CC, ni som ska åka med CC. Var inte rädda på grund av organisationen. Det är en risk man tar som au pair. Man lämnar sin trygghet för något man inte vet om vad det är riktigt. Det kan vara ett helvete, och det kan vara precis som man drömt om.

En annan sak värd att nämna är också att tänk hur många au pairer som åker varje vecka. Det är de som det går dåligt för man hör om, de andra skriver inte lika mycket om hur bra man har det, och har man det uppmärksammas det inte på samma sätt som dålig kritik.

Min poäng är alltså att det handlar mycket om tur, om man får en bra LCC och att det inte handlar om vilken organisation man åker med. 

3 kommentarer:

sofia sa...

Det är så mycket lättare att se "the whole picture" så att säga, om man haft dåliga efarenheter med CC. Kan ju säga att det handlar myycket om vilken organisation man åker med. Det som hände mig, vilket jag tyvärr inte kan gå in på, men det som hände mig visste CC mycket väl om. Men de struntade totalt i mig och då menar jag huvudkontoret i Boston och min LCC. Jag var helt själv utan något som helst stöd och ingen aning om vad jag skulle göra. Båda parterna var precis lika skyldiga och de visste precis vad som försegick. CC har ju ett ansvar att man ska bli behandlad bra, att man ska få den tjänsten man betalat för. Att man ska få hjälp. Det är deras ansvar om deras LCC inte fungerar.

Carro sa...

bra skrivet! jag tror också att de är precis så. jag söker både med cc och sts nu men har inte blivit skrämd av all skit. dessutom är de ju bara att gå in och kolla på de olika organisationernas fb sidor. på cc:s sida är de jättemånga som skriver och på sts nästan inga. inte så konstigt att man hör mest skit om cc då.
dessutom måste jag säga att cc ger mycket bättre stöd här hemma i sverige. hur de blir sen får vi väl se (:

Josefin Hansson sa...

Hej!
Tänkte först säga att jag verkligen gillar din blogg, du skriver väldigt bra. Så det blir roligt att läsa :)!
Och angående det här inlägget, jag vet inte om du tänker på situationen som har hänt med Isabelle Johannesson eller om det är andra saker. Men med Isabelle, så har det inte handlat om hennes LCC utan om den personen som har hand om hela organisationen här i USA. Hon har fått så otroligt dåligt bemöttande ifrån denna människa och inte kunnat få hjälp från någon. Vilket då tyvärr gör att det går ut över hela organisationen. Svårt att skriva allt på en liten kommentar, vet ju inte ens om det var detta inlägget handlade om, men men :).
Ha en bra dag!