28 maj 2011

resa genom åren

det var en tjej som gjorde så här i sin blogg och jag tyckte det var en rolig idé, mest för mig själv. jag är ju som bekant ganska rädd om kvällarna nu för tiden och måste ha något att tänka på..

2007
en 14 årig tjej med en vagel, tandställning och självförtroende+självkänsla på 0! Jag var bra på två saker, skolan och att umgås med mina vänner. Varför kunde inte det räcka? Nej, när man är 14 är man osäker på sin plats, sin identitet och så även jag. Jag önskade att jag skulle vara en del av det coola gänget och jag hade aldrig gjort något dumt.

2008
15 årig flicka som just valt vilken linje hon skulle gå på gymnasiet, självkänslan började väckas. jag visste vad jag ville och det kändes bra! Under nian vågade jag ändå ta för mig lite mer. Sommaren innebar en språkresa som gjorde att jag växte som person, jag åkte helt själv, men klarade mig endå, det gjorde mig mer självständig och min lust för att resa mer och upptäcka världen växte. när vi började gymnasiet trodde folk i klassen att jag var en bitch, eller fjortis för att jag pratade så mycket och jag, camilla och liza sågs som rövslickarna för att vi började få superbetyg. men jag kände mig ändå hemma

2009
slutet av ettan lekte livet, jag hade träffat underbara nya kompisar, det hände roliga saker, vi klarade av första praktiken och det kändes bara så rätt. sommarlovet till tvåan gick jag ut med de bästa betyg jag någonsin haft. Jag kände mig både mer självsäker och jag fick bättre självförtroende. höstterminen i tvåan var dock tuff med hårda krav från mig själv och nya lärare.

2010
Under våren hade vi det fortfarande tufft, jag och camilla fick lov av vår mentor att åka på en minisemester till england. jag åkte även till cypern under sommaren och jobbade resterande tid. att jobba hela sommaren var jobbigt psykiskt men jag lärde mig mycket som jag har nytta av idag. Efter att ha blivit utvald till Sydafrika och sedan genomföra resan ökade tron på mig själv ännu mer, nu började även de planer jag haft på att åka som au pair växa på riktigt, trots att tankarna funnits sen jag var 15. Hade jag klarat allt detta skulle jag inte sluta nu! Slutet av året hörde jag av mig till CC och fick komma på informationsmöte januari 2011.

2011
Här är vi nu, från den osäkra tjejen i 8:an. till en självsäker tjej som vet vad hon vill och för det mesta vad hon kan. Jag är faktiskt stolt över den jag har blivit under dessa år, från och med min språkresa. jag tror den har mycket med att göra att jag är den jag är. Efter praktiken på sjukhuset och jag provat alla delar i vården föll det på plats så klart. Sjukvård ska jag syssla med, gärna med världen som arbetsplats! 2011 har erbjudit mycket so far, en "ny" blivande familj, massa studentfester, nya vänner och jag kan inte vänta med att se hur detta kommer fortsätta.


det här är min resa, troligen mer intressant för mig, än för er men ibland är det skönt att rensa ut sånt här och komma till insikt. nu när jag skrev detta kom jag på att just språkresan spelat så stor roll, även om jag alltid vetat det. jag rekommenderar alla att göra något liknande, för man lärde sig faktiskt mycket om mig själv!

2 kommentarer:

Natalie sa...

Svar: Hahaha ja, han bodde i Westchester, NY tror jag. Och han tyckte att det var VÄLDIGT nära till Boston för han hade bil?! Haha, nej tack ;D

Anonym sa...

stolt över dig hanna :) /fanny