4 juni 2012

HEMLÄNGTAN

Jag tänkte försöka beskriva lite närmare det här med hemlängtan. Självklart är allas hemlängtan olika så jag kan bara utgå från mig, men det är ju lite riktlinjer iallafall.

För mig kommer hemlängtan oftast när jag inte har någonting planerat på ett långt tag, om jag har sovit dåligt eller om jag tänker för mycket på framtiden eller "baktiden". Ibland slår den dock bara till som en blixt från klarhimmel utan någon anledning.

Att ha hemlängtan är en känsla som är svår att förklara. Jag brukar få två olika sorters hemlängtan. En som är starkare, och en som är mindre intensiv. När jag får min starka hemlängtan brukar den vara dagen ut, och ibland även några dagar efter. Då gör det ont i magen och jag får känslor som påminner om ångest, jag blir orolig, det spänner i bröstkorgen och jag blir bara väldigt ledsen och omotiverad. När jag har denna sortens hemlängtan kan jag inte se positivt och jag vill bara att tiden ska gå fortare så jag får komma hem.

Min svagare hemlängtan är oftast den som bara kommer utan någon anledning. Den dyker upp, jag saknar väldigt mycket men det är fortfarande så att jag kan tänka positivt och den brukar gå över på en timme.

Jag har bara haft sån hemlängtan så jag varit nära på att packa väskan tre gånger. Första gången var precis när jag kom hit och inte hade kommit in i livet än. När allt var nytt och läskigt och jag inte riktigt visste hur allt skulle vara. Min andra gång var när jag hade åkt hem och börjat jobba igen och lämnat av min mamma, lillebror och mormor på flygplatsen. Då ville jag bara följa med hem. Och min tredje gång var när jag kom hem från Mexico.

Jag är glad att jag är kvar här dock, även om vissa dagar är jobbigare än andra.

Det finns vissa saker man kan göra för att förhindra hemlängtan, för att bota hemlängtan och för att inte göra den värre.

  • ha något att se framemot, vare sig det bara är ett litet biobesök, en middag eller en stor resa.
  • Försök komma ut och träffa människor. Om du inte umgås med svenskar kanske det kan vara smart att leta rätt på någon svensk i området bara för att träffas på en fika och prata om det man saknar hemma. Kommer man från samma land brukar man förstå bättre om man saknar t.ex. någon maträtt
  • Berätta för dina värdföräldrar, då förstår dom om du är ledsen och det går ut över jobbet, de kanske t.om. vet något ställe där man kan köpa skandinaviska varor?
  • Skypa med personen eller personer du saknar. Detta är dock väldigt individuellt. Vissa klarar inte av att skypa med sin familj eller mina vänner. Prova dig fram och utifrån hur du är får du anpassa dig.
  • Ta en paus från facebook. Att se statusuppdateringar och foton från ditt kompisgäng hemma kan vara jobbigare än du tror. När du känner dig redo kan du fråga dina vänner vad dom gjort senaste tiden istället. 
  • Sitt inte och kolla igenom gamla bilder eller inlägg när du är i en hemlängtan period.
Det viktigaste är att inte ge upp, hemlängtan kommer och går. Det finns såklart fall där hemlängtan finns hela tiden, jag hade ju en vän här som helt enkelt inte kände att au pair var något för henne så efter 3 månader med hemlängtan bestämde hon sig för att åka hem. Men det viktigaste är att du ger det några veckor, lär känna din hemlängtan och framför allt, acceptera att du får hemlängtan. Vissa får jättemycket hemlängtan, andra har aldrig hemlängtan. Bara för att du har hemlängtan behöver du inte skämmas för det, hemlängtan behöver inte betyda att du har ett dåligt år! 

Om du är en ny au pair och vill prata med mig om hemlängtan kan du mejla mig på hanna.tuner@live.se eller skriva ett meddelande till mig på facebook : Hanna Tunér. 




1 kommentar:

Sandra sa...

Jag hade inte så mycket hemlängtan under mitt år, det var nog värst första kvällen :)