14 mars 2011

Seattle


Det är ju inte alla som är insatta i vart Seattle ligger eller vad det är för stad, så jag ska berätta lite om den.

Seattle ligger i delstaten Washington (mycket förvirrande, men det ligger inte i närheten av Washington D.C) på västkusten, uppemot Kanada. Man ser ju inte så jättebra på bilden men placeringen iallafall! I själva staden bor ca. 500.000 invånare, men om man räknar med förorter osv. så går befolkningen uppemot 3.000.000. Lite skillnad från Västerås 100.000!

Seattles kändaste landmärke är Space needle, det är bygganden som jag här uppe på min bild och den här bilden är Seattles vanligaste skyline.

Klimatet i Seattle är mycket omtalat, det brukar kallas för den regniga staden, men egentligen regnar det inte mer än i andra städer på västkusten och somrarna är varma och torra. De jag har pratat med säger att är man van med svenskt klimat så är detta ingenting att oroa sig för.

Världens första starbucks öppnade här och det finns både ett berömt zoo och ett berömt akvarium (vart kommer jag leva med mina flickor?). Grey´s anatomy utspelar sig i Seattle och även tv-serien Frasier, samt min favoritfilm 10 orsaker att hata dig. Ungefär 3 timmar från staden ligger Forks och det är ju där Twilight utspelar sig!

Av alla bilder jag har sett och allt jag har hört är det en jättemysig stad och inte så konservativ som resten av USA. Det är okej att klä sig hur man vill och ha sina egna åsikter.

Jag kommer bo ca. 15 minuter från space needle, och 20 minuter till down town, med gång!

Inga kommentarer: