26 april 2011

blä för främlingsfientlighet

På söndag är det min födelsedag, arbetarnas dag, 1 maj. Fick höra att vit makt ska ha en demonstration då också. Så himla fel enligt mig. Socialdemokrater och Vänstern står för alla människors lika värde och det är deras dag. Att högerextrema ska demonstrera just då gör att jag ryser i hela ryggraden. Jag anser att de får demonstrera och föra fram sina åsikter, och vi har ju friheter för sånt där, även fast jag helst ser att de inte gör det för det står inte för något jag tror på.. Jag minns demonstrationen förra året, det var det värsta jag varit med om. Ska detta hända igen... Blä för främlingfientlighet!

Varför kan man inte acceptera alla människor för de dem är? Varför måste man placera människor i olika fack och raser? Det är omodernt och inte alls humanistiskt! Fördomar, rädsla och hat förstör samhället och världen. Varför kan man inte fråga om det man inte förstår och ge människor en chans? Jag är inte guds bästa barn, och det är klart att jag har fördomar om människor. Det har alla, men sen handlar det om hur man använder sig av dessa. Antingen går man efter dem, eller så lägger man dom åt sidan för några sekunder och ser bakom människan man möter.

Mycket av detta har jag lärt mig genom att gå omvårdnadsprogrammet, jag har mött så mycket olika människor och i mitt yrke finns inte rum för att behandla folk efter sina fördomar. Det är en av de största lärdomarna jag lärt mig hittills.

I födelsedagspresent önskar jag mig en lugn demonstration, och att alla människor någon dag ska börja acceptera varandra.

Inga kommentarer: