12 februari 2011

matchingsprocessen

Jag ska försöka matchingsprocessen lite närmare, så som jag har förstått det iallafall.

Först blir ansökan godkänd i både Sverige, och sedan på CCs kontor i Boston. När ansökan är godkänd börjar matchningsprocessen. Det går ut på att hitta en värdfamilj med behov som matchar det man kan tillföra familjen. En familj som är intresserad av en massa sporter vill oftast ha en au pair som är intresserad av sport, osv.

När de har hittat en familj som de tror matchar så förs man ihop. Familjen får chansen att kolla på min ansökan närmare, och jag får kolla på vad familjen har skrivit om familjen och deras intressen. Det hela är egentligen mycket enkelt, är familjen intresserad så hör de av sig, om det är något som inte stämmer försvinner matchen, och man får förhoppningsvis en ny.

Vad jag har förstått så får familjen tre au pairer, så man är hela tiden i konkurrens. Är man intresserad av att prata med en familj så ska man därför höra av sig till kontoret och säga att man är intresserad, då för de vidare det till USA. En match håller i sig i 48 timmar, och om inget händer inom dessa 48 timmar försvinner den.

Ingen av mina matcher har hört av sig än, men det känns ändå bra att man får matchingar för då vet man att det finns familjer med samma intressen, även om det är något som inte stämmer.

1 kommentar:

Fanny sa...

Hej! Jag undrar, måste man få ett "godkändningsmail" från det amerikanska CC innan man är med i matchningsprocessen?
Jag kan logga in på mitt american account och så, men har inte fått någon bekfräftelse eller så. Så jag förstår inte om jag är tillgänglig för matchning? har du koll på det? :) tacksam för svar!!