8 september 2012

RESEMÅNADEN

Jag sitter här, trött och jag mår lite som jag förtjänar efter gårdagens välkommen hem fest. Jag tänkte att detta var ett perfekt tillfälle att börja skriva lite om min resemånad. Vi får se hur långt vi hinner. Jag börjar lite generellt om företaget och bussen.

GREEN TORTOISE SOUTHERN CROSSING

Okej, så företaget jag åkte med hette alltså green tortoise, det startades i mitten av 70-talet och är kända för att det mest var hippies och väldigt speciella människor som åkte på dessa bussar, nu har klientalet ändrats och det finns alla slags människor, från hela världen.

Bussen är uppbyggd på ett väldigt speciellt sätt, längst bak finns en stor plattform där man sitter, eller ligger medans bussen kör. I mitten är som två soffgrupper med bord, och längst fram är det två soffor. Längs taket finns en massa överslafar.

Det som är bra med denna bussresa är att man sover på bussen under natten, vilket är lika med: mindre pengar för mat och hostell/hotell på destinationerna, samt att vi vaknade på ett nytt ställe varje dag och hann med maximalt mycket! När vi sov i bussen så ändrade vi om soffplatserna med borden till två våningsängar, och soffarna där fram blev också en plattform, detta kallades the miracle. Det var jättemysigt att sova allihopa på plattformen, spela kort, prata, leka lekar ända tills vi somnade.

Vi alla hjälptes åt med frukost och middag. Vi gjorde även iordning lunch samtidigt som frukosten. Det var jättegod och vällagad mat, vegetarisk för det mesta.

När man bor på en buss, 36 personer så har man inte mycket eget space. Men relationen mellan oss i bussen blev så stark. Man sover ihop, lagar mat ihop, hikar ihop, utforskar städer ihop. Jag saknar de människor jag umgicks mest med och chaufförerna så hiiiiiiiiiimla mycket. Jag saknar även de andra såklart, men kanske inte lika mycket men eftersom de var en del av resan så, ja. ni förstår.




1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

förstår att de är ett tag sen du va i Usa och att du nu är hemma i Sverige. Gör iallafall ett försök ifall om att du skulle kika in och se det här.

har 2 frågor.
1, dom pengarna du hade under och till resemånaden, hade du sparat undan dom ifrån pengarna du fick under ditt år i usa? eller hade du sparat även pengar innan du åkte hemifrån? & ungefär hur mycket pengar borde man räkna med under resemånaden?

2, innan du skulle åka hem var dina funderingar mycket hur de skulle vara att komma hem bland annat till vänner och så när man varit utan varandra så pass länge. var de som du trodde att ni inte var alls på samma plan längre eller kändes det som ni inte varit utan varandra överhuvudtaget? eller hur kändes det att återförenas efter så lång tid?


ha de gott. kram